Kde se bere hvězdný prach?
Už vás někdy napadlo, jak asi vznikají ony světy plné dlouhonohých slečen s bezchybnou pletí, které vídáte v módních časopisech či na reklamách kolem sebe? Jak to ti světoví fotografové dělají, že každá dívka, kterou na svých fotografiích zachytí, vypadá tak dokonale? Jestli ano, pak jste na správném místě. V tomto článku si na jednom konkrétním projektu ukážeme některé z postupů a poodhalíme něco z tajemství, které fashion fotografii halí (a nejspíš i halit budou, protože fotografové se svých triků nevzdávají snadno). Fotografie, kterou budeme rozebírat, je jedna ze série Hvězdný Prach, která vyšla v časopise Dolce Vita* (2007/10), jednom z nejprestižnějších módních/lifestylových časopisů na českém trhu. Na vzniku této série se podílel Tomáš Müller, přední matte-painting artist. Další z fotografií ze série jsou k vidění zde: http://stanislavpetera.net/fashion/dolce-vita-2007-10-stardust
Každému projektu, kde je v plánu tolik postprodukce jako v tomto případě, předchází pečlivá příprava: fotograf si nejprve (poté co vymyslí koncept či příběh, který by chtěl nafotit) projde svůj archiv fotografií a hledá reference - fotografie, obrazy či filmy, které jsou něčím (náladou, barvami, postprodukcí) podobné tomu, co chce stvořit. Když má pak vše pohromadě a je spokojen, projde celý koncept schválením od klienta (módního redaktora časopisu) a může začít fáze produkce - ta zahrnuje výběr modelky, zadání pro stylistku (jaké šaty na focení potřebujeme), zabookuje se make-up artist, asistenti a další lidé nezbytní k tomu, aby vše bylo co nejdokonalejší už na samém počátku.
Po focení pak přichází čas postprodukce, která je asi to, co bude čtenáře zajímat nejvíc: První velmi důležitá fáze je převod zdrojových dat z formátu raw do něčeho použitelného - při převodu ladíme nastavení white balance, celkový kontrast scény, doostřujeme, a když je potřeba, zbavujeme fotografii i šumu. Jedná se o velmi důležitou část procesu, na které v podstatě závisí i kvalita finálního výstupu. Zde konkrétně byl použit program Capture One, který považujeme za dosud nepřekonaný, co se kvality výstupu týče. Veškeré další úpravy již pak probíhají ve Photoshopu: retuše pleti zbavit pleť základními retušovacími nástroji (clone stamp, healing brush) největších vad, vrásek a přebytečných záhybů kůže, vyhladit a dodat jí trochu lesku airbrushem.
Pro zajímavost ještě několik krátkých videí z focení (autorem je Jan Svoboda):
http://www.youtube.com/watch?v=4t9B2D7gNeY
http://www.youtube.com/watch?v=XGR_owjjo9E
http://www.youtube.com/watch?v=OSDFt15fFVE
http://www.youtube.com/watch?v=Oth0E1KxnfQ
http://www.youtube.com/watch?v=MJrrimQj-lI